lauantai 22. joulukuuta 2012

Jouluhyviksiä ja pahiksia

Kone ja netti käy hitaalla, varmaan jäässä, kuten minäkin. Päivitykset siksi niin harvassa.

Olen juuri lähdössä dialyysiin, hoidot tänään ja huomenna, Joulupäivä on vapaa, silloin voi keittää riisipuuroa ja nauttia rauhallisesta aamusta. Keskusteluja käydään, tehdäänkö puuro punaiseen vai siniseen maitoon, jos siniseen, niin vaalean vai tumman? Minun puuroni kyllä valmistuu kauramaitoon, vaihtoehtona on  soijamaito tai vesi. Luumusoppa kuuluu pahiksiin niin vahvasti, että sitä minä en syö. Kaneli ja sokeri tai kaupan mansikkakeitto (<10 kcal) puuron kaveriksi, hyvää on!

Vaikka dialyysikaverini kannustaa minua syömään kasvisruualla lihonutta kinkkua, on minusta kinkku kuitenkin niin lihaa, etten sitä nauti. Kalaa ja intialaista kasviskastiketta seuraksi, niin on ollut jo muutaman joulun. Poikani haluaisi pizzaa, kebabia, hornetteja tai ranskalaisia ja hampurilaisen. Hänen mielestään perinteinen jouluruoka ei ole mikään nautinto. Täytyy myöntää, että lanttulaatikon haju ahdistaa enemmän kuin ilahduttaa.

Joulurorttu on vehnäjauhon vuoksi aika hyvä, onhan se rasvainen, kyllä. Joulusuklaa pahis, samoin pähkinät ja rusinat.

Joulumieli hyvis. Joulukirkko, hautuumaakäynti ja joulupukki hyviksiä. Yli kahdenkymmenen asteen pakkanen pahis! Yhdessäolo hyvis!

Nyt hoitoon reippaasti, täytyy muistaa suojata kasvot. Lämpöpuku ja villahuivi hyviksiä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi aina, jos sait ajatuksia tekstistäni.
Niistä olen KIITOLLINEN!